Bedrijfsverplaatsing

Advies onmisbaar bij een bouw van deze omvang.

Hendrik Relou raakt niet snel in de stress. En dat is handig wanneer je een bedrijf wilt verplaatsen in het kader van de reconstructie. Tijdens het acht jaar durende proces kreeg hij uitgebreide begeleiding van DLV Advies. “Een investering die je dubbel en dwars terugverdient.”

De stal met 5.500 vleesvarkens net buiten De Rips (N-Br.) draait nu ruim twee jaar. Hendrik Relou streek hier neer vanuit zijn locatie in Milheeze. Daar hebben de varkensstallen inmiddels plaats gemaakt voor een mooie nieuwe woning. “De verplaatsing was niet gedwongen. We hoefden niet weg en hadden ook in Milheeze plannen voor uitbreiding. Maar hier in De Rips hebben we veel meer mogelijkheden. ”Er ligt een vergunning voor een gesloten bedrijf met 700 zeugen.“ Dat hadden we in Milheeze nu niet meer voor elkaar gekregen.”
 

Niet zelf behappen

Toen het proces begon, had Relou snel in de gaten dat hij dat niet allemaal zelf kon behappen. “Daar komt zoveel bij kijken.” DLV Advies was geen onbekende, al betrokken bij het Reconstructieplan en dus een ideale partij voor de begeleiding. Relou heeft geen spijt van deze stap. “We hebben alles gedaan wat gedaan moest worden en het is vrij probleemloos verlopen.” Relou zocht direct contact met de omgeving. In zijn ogen belangrijk, ook omdat hij van buiten het dorp komt. Een (verplichte) milieueffectrapportage bracht alle gevolgen voor de omgeving in beeld. Dat hielp, er kwamen geen bezwaren.

Stok achter deur

DLV Advies stelde voor Relou een uitgebreid bestek op. “Onmisbaar bij een bouw van deze omvang. Alles staat zwart op wit en iets wat op papier staat is sterk.” De voordelen van een bestek beginnen volgens adviseur Jos de Groot van DLV Advies al bij het opstellen. “Een ondernemer wordt gedwongen vooraf over veel dingen na te denken. Dan kom je tot een beter plan. Keuzes die je nog tijdens het bouwproces moet maken, kosten altijd meer geld.”
Met het bestek in de hand nodigde Relou vijf aannemers uit. “Iedereen heeft dezelfde uitgangspunten, dan kun je offertes ook eenvoudiger vergelijken. Het reële verschil tussen de hoogste en laagste offerte was 30 procent. Dat haal je er uit dankzij het bestek.” De paar duizend euro die met het opstellen van een bestek en het vergelijken van offertes is gemoeid, is volgens Relou dus eenvoudig terug te verdienen. “Op het hele project stelt het bedrag niets voor en je voorkomt veel trammelant en stress.”

Controle op budget

Bij het in de hand houden van het bouwbudget speelt het bestek ook een belangrijke rol. De Groot: “Geen enkele partij kan halverwege roepen dat het zo niet is afgesproken. De schriftelijke afspraken zijn een baken van rust.” Een bestek hoeft volgens De Groot ook helemaal niet te knellen, zoals sommigen denken. “Vinden alle betrokken partijen dat iets anders moet, dan leg je dat weer vast. Dan weet iedereen weer waar hij aan toe is. Dat geldt ook voor meerwerk. De kosten zijn bekend voordat het meerwerk wordt uitgevoerd. Dat voorkomt verrassingen achteraf en je hebt veel betere controle op het bouwbudget.”

Direct naar
Medewerker Jos de Groot