Nieuwbouw niet alleen voor verplaatsers
Aanbouwen aangrijpender dan complete nieuwbouw.De in 1975 gebouwde melkveestal van de familie Pelleboer was voor de begrippen van die tijd behoorlijk ruim gebouwd. Toch dacht de familie in 2010 aan uitbreiding van deze stal om met meer ruimte meer melkkoeien te kunnen houden. Tonny van Schaik, adviseur bouw rundvee bij DLV Advies, stelde voor om nieuw te gaan bouwen. Pelleboer: “Ik dacht dat nieuwbouw alleen voor verplaatsers interessant was. Maar Tonny liet ons zien dat het voor ons ook niet zo’n gek idee was.”
Tonny: “Een stukje aan een bestaande stal bouwen is vaak veel ingrijpender dan complete nieuwbouw. Je hebt te maken met twee verschillende stalsystemen die op elkaar moeten aansluiten. Hierbij blijf je altijd de nadelen van de oude stal ondervinden. Tenzij je hier ook mee aan de slag gaat. Maar dan is nieuwbouw, hoe je het ook wendt of keert, toch interessanter.”
De bleek na uitgebreide berekeningen en een goed onderbouwd bedrijfsplan ook voor de familie Pelleboer zo te zijn. Zij lieten Tonny een nieuwe stal ontwerpen voor circa 175 melkkoeien.
“Met dit besluit werd het voor ons tijd om na te denken over de functionele inrichting van de nieuwe stal. Hoe zouden we bijvoorbeeld gaan melken? Hier hebben we veel andere bedrijven voor bezocht om ideeën op te doen. In de tussentijd kon Tonny mooi aan de gang met de aanvraag van de nodige vergunningen,” vertelt zoon Pelleboer. Tonny vult aan: “Een NB-vergunning bleek in dit geval nodig. We hebben een doos vol documenten hiervoor ingeleverd bij de gemeente. We hoopten dat ze dit binnen zes weken uitgezocht hadden. Helaas duurde dit toen een jaar.” “Achteraf kunnen we daar wel om lachen, dat we dat toen gedacht hebben”, zegt Pelleboer.
Tijd om na te denken
“Gelukkig heeft elk nadeel zijn voordeel”, voegt vader Pelleboer lachend toe. “We hadden hierdoor meer tijd om na te denken. De ontwikkelingen in de sector gingen ook gewoon door. Hier konden wij ons rustig in oriënteren. Het was prettig dat DLV Advies in de tussentijd begon met ontwerp en tekeningen en voor de aanbesteding zorgde toen de boel rond was. Zij doen dit vaker, hier moeten wij ons niet mee bezig houden.”
En de aanbesteding wierp duidelijk zijn vruchten af. Met een verschil van ruim 80.000 euro tussen de verschillende aanbieders was de keuze snel gemaakt. Extra eis werd gesteld aan de oplevertermijn om te kunnen voldoen aan de investerende verplichting om aan de Maatlat Duurzame Veehouderij te voldoen. “Deze moest voor december 2012 goedgekeurd zijn, dus er was wel snelheid nodig”, volgens Tonny. “Het traject is gelukkig soepel verlopen. Ruim op tijd konden de koeien de stal in. Dit was wel een verademing voor vader en zoon Pelleboer. Zoon Pelleboer: “Van de bouwvak tot de oplevering hebben we tijdelijk gemolken in een container met noodmelkstal. Dit was wel even afzien bij de oostenwind hier in de polder”, herinnert vader Pelleboer zich nog goed. “Gelukkig zijn we positief gebleven, het was tenslotte maar tijdelijk!”
Gelukkig kon het werk tijdens de bouw gewoon doorgaan. Zoon Pelleboer: “Tonny begeleide de bouw. Hierdoor kon hij ervoor zorgen dat de bouw verliep volgens planning. Op cruciale momenten was hij aanwezig om de bouw in de gaten te houden en met de verschillende partijen om tafel te gaan.”
Vader Pelleboer vult aan: “Het was een plezierig traject, maar we zijn wel blij dat we nu gewoon van onze nieuwe stal gebruik kunnen maken. Dit bevalt ons nu uitstekend. Als we niet zoveel tijd hadden gehad, hadden we misschien wel minder passende keuzes gemaakt. We zijn achteraf blij met hoe het gelopen is.”
Zelf een handje geholpen
Na de bouw hebben vader en zoon nog wel zelf de handen uit de mouwen gestoken om de stalinrichting te plaatsen. Het resultaat is een 0+4+1 stal met een 24-stands draaimelkstal. Met het nieuwe melkveebedrijf is de familie Pelleboer klaar voor de toekomst. Het traditionele bedrijf dat vanaf 1811 door de familie gerund wordt is klaar voor de toekomst. De naam Pelleboer is afgeleid van de terp (Pelle betekent terp) waarop de originele boerderij in 1811 gebouwd was.