Komend voorjaar bepalend voor mestafvoerprijzen
"De situatie rondom drijfmest was al nijpend, maar wordt alleen maar erger", zegt Paul Blokker, adviseur Mest & Mineralen. Melkveehouders...
Lees verderBegin dit jaar is het realtime Vervoersbewijs Dierlijke Meststoffen (rVDM) ingevoerd voor het melden van het vervoer van dierlijke mest waarmee het papieren VDM volledig is vervangen. “Om te zien of alle mesttransporten correct zijn geregistreerd, kan er een overzicht gedownload worden. Omdat dit op meldingsnummer gaat, dient iedere onjuist geregistreerde vracht afzonderlijk nagekeken te worden. Dit blijkt nog een hele puzzel”, meent Gerben Schrijver, adviseur Mest & Mineralen bij DLV Advies.
Alle vormen van mesttransport dienen via het nieuwe systeem e-CertNL te lopen. Zowel leverancier als ontvanger moeten het transport digitaal ondertekenen. Gerben: “Ik adviseer om nu alvast alle vrachten goed na te kijken. Dit voorkomt een hoop ellende aan het einde van het jaar, want juist dan is tijd een beperkte factor.”
‘De vooraanmelding is niet akkoord, aan niet alles eisen is voldaan’, ‘Uw vervoer kon nog niet plaatsvinden, er komt een controle door de inspectie’, ‘De afgegeven verklaring is door de overheid ingenomen’. “Dit is nog maar een greep uit de toelichtingen die ik bij klanten heb gezien bij controle van de geregistreerde mesttransporten. Om te achterhalen welke mest wel of niet geregistreerd is, kun je een overzicht downloaden. Helaas wordt dit overzicht gesorteerd op meldingsnummer in plaats van rVDM-nummer. Bij de onjuist geregistreerde of niet verwerkte vrachten moet je dus per vracht kijken wie de afnemer is en welke vervolgacties er zonodig ondernomen moeten worden. Een hele puzzel, zeker wanneer het jaar afloopt en veel zaken afgerond dienen te worden”, aldus Gerben.
Tips? “Goed om nu toch maar even de laptop open te klappen of de PC op te starten en de lijst na te lopen. Kijk in e-CertNL welke transporten geregistreerd zijn en vergelijk deze met de vrachten in RVO.” Wilt u hier ondersteuning bij? Laat hieronder uw gegevens achter en wij nemen contact met u op.
Bij de nieuwe werkwijze moet de verantwoordelijke vervoerder voor elk transport een digitale vooraanmelding doen, wat tot vlak voor het transport kan worden gedaan. Bij deze aanmelding worden de gegevens die voorheen op de papieren mestbon (VDM) stonden, digitaal ingevoerd en direct gecontroleerd door RVO, waarna de vervoerder van RVO een digitale mestbon (rVDM) ontvangt. Bij het laden scant de chauffeur het rVDM en start het mesttransport. Bij aankomst voor het lossen, stuurt het systeem automatisch een losbericht naar het systeem. Daarbij wordt ook gelijk de gps-locatie gecontroleerd met de in de vooraanmelding opgegeven bestemming. Na het lossen krijgen de leverancier en de afnemer automatisch een mail om het rVDM binnen 7 dagen te bevestigen. RVO neemt de analysegegevens van het laboratorium over.
Voor sommige mestsoorten of situaties zijn speciale regels. Deze kunt u teruglezen via onderstaande knop.
Hoe kun je het snelst toch de puzzel leggen?Onderstaande instructie hebben wij van RVO ontvangen na plaatsing van dit artikel.
RVO werkt aan verbeteringen om makkelijker het overzicht te krijgen. |
"De situatie rondom drijfmest was al nijpend, maar wordt alleen maar erger", zegt Paul Blokker, adviseur Mest & Mineralen. Melkveehouders...
Lees verderOf het nu de veranderende wet- en regelgeving is, de transitie naar een duurzamere landbouw of de nieuwe eisen vanuit het GLB. Melkveehouders dienen voortdurend...
Lees verder
De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.