Intrekking ongebruikte stikstofruimte: een paniekmaatregel zonder duurzame impact
De recente beslissing van de provincie Noord-Brabant om ongebruikte stikstofruimte van veehouderijen en grote industriële bedrijven in te trekken,...
Lees verderHet kabinet wil een stopbonus voor boeren die in de buurt van natuurgebieden veel stikstof uitstoten. Vanaf april volgend jaar komen duizenden boeren voor deze zogenoemde LBV+-regeling in aanmerking. Voor andere boeren die overwegen om hun bedrijf te beëindigen wordt de MGA-regeling (piekbelasters regeling) verlengd en de eerder aangekondigde Lbv-regeling in het voorjaar opengesteld.
Wie in aanmerking komen voor de Lbv+-regeling wordt uiterlijk in januari bekend gemaakt. Dit zullen criteria zijn op basis van stikstofdepositie op een overbelast Natura 2000-gebied. Deze depositie wordt bepaald op basis van het aantal dieren dat gemiddeld in een bepaalde periode op de locatie is gehouden. Op basis van de criteria komen 2.000 á 3.000 bedrijven in aanmerking.
Voor de reguliere Lbv-regeling is deze grens gezet op 50 mol depositie per jaar. “Bij 50 mol hadden bedrijven met een gemiddelde omvang die binnen een straal van 10 km van een Natura 2000-gebied liggen een grote kans om aan de drempelwaarde te voldoen,” zegt Marco Hol, specialist op het gebied van stoppersregelingen. Naar welk niveau de drempelwaarde voor de plusregeling gaat, is afhankelijk van de hoeveelheid stikstof die het kabinet met deze regeling wil opkopen.
Voor de piekbelasters is een eenmalige ‘plus’ beloofd bovenop de marktwaarde. In verschillende media werd gemeld dat dit om 120% van de waarde zou gaan. Maar hoe wordt de waarde vastgesteld? Marco verwacht dat de methode van de Lbv, zoals die dit voorjaar is gepubliceerd als basis zal dienen: “In de conceptregeling van de Lbv wordt de waarde van een bedrijf via een vaste methode bepaald. Deelnemers krijgen 100% van de gecorrigeerde vervangingswaarde van de stallen en 100% van de marktwaarde van de productierechten. Dit zou dan nu naar 120% verhoogd kunnen worden.” De Lbv-regeling ligt op dit moment bij de Europese Commissie ter beoordeling.
De druk om snel stikstofruimte op te kopen is groot. De ruimte is onder andere hard nodig om de PAS-melders een vergunning te kunnen verstrekken, om milieudoelen te realiseren en om woningbouw weer vlot te trekken. In de conceptpublicatie stond een half jaar voor de reactie vanuit de overheid of je wel of niet mee zou kunnen doen én een half jaar waarin je daarna als ondernemer de tijd had om te besluiten of je definitief mee wilde doen. Wilde je meedoen, dan zou je binnen zes maanden na het ontvangen van de beschikking een overeenkomst moeten ondertekenen en opsturen. Op basis van info uit de huidige berichtgeving is het zeer waarschijnlijk dat de overheid sneller dan binnen zes maanden zal besluiten of je als ondernemer deel kunt nemen en dat de beslistermijn voor de boer ook verkort wordt.
“Voor wie overweegt deel te nemen aan een stoppersregeling is het belangrijkste advies om voor de troepen uit te lopen. In de SRV (saneringsregeling varkenshouderij) hebben we geleerd dat de tijd om een definitieve beslissing te maken vaak erg krap is. Ondernemers willen weten wat ze na deelname nog op hun erf mogen. Deze bestemmingsplanprocedures duren vaak erg lang.”
Verwacht je mogelijk piekbelaster te zijn en wil je je voorbereiden? Laat hieronder je gegevens achter en we bellen je terug.
De recente beslissing van de provincie Noord-Brabant om ongebruikte stikstofruimte van veehouderijen en grote industriële bedrijven in te trekken,...
Lees verderIn het (nieuwe) Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) staan allerlei regels die betrekking hebben op de dieseltank op het akkerbouwbedrijf. "Welke...
Lees verder
De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.