De toekomst van de bodem: lessen uit het project Regeneratieve Landbouw
In het kader van het project 'Proeftuinen Regeneratieve Landbouw Noord-Holland' hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan innovatieve landbouwpraktijken...
Lees verderVaak wordt gesproken over de beeldvorming van de land- en tuinbouw in de media. Veel agrarische ondernemers storen zich hieraan, want ze voelen zich hierdoor niet erkend in hun werk. De tegenstelling tussen stad en het platteland speelt een grote rol in deze beeldvorming. Het duurzaamheidsimago van de agrarische sector wordt door de media sterk beïnvloed. De kennis in de samenleving wordt vooral bepaald door incidenten. Dit zegt Gé Backus van dochterorganisatie Connecting Agri & Food in zijn blog voor Varkens.nl.
Maar we moeten het ook niet overschatten. Voor Nederland bekijk ik de recente cijfers van de Edelman Trust Barometer, een tool waarmee veel organisaties bijhouden hoe het is gesteld met het vertrouwen van de Nederlandse burger in maatschappelijke organisaties, overheden, media en bedrijven. Hier is te zien dat het vertrouwen van de Nederlandse burger in de media 54%, in overheden 51%, in maatschappelijke organisaties 46% en in het bedrijfsleven 60% is. Dit zijn relatief lage percentages. Volgens mij hebben mensen best wel door dat veel berichten vanuit een zeker belang de wereld in worden gestuurd.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om aan de beeldvorming van de sector te blijven werken. Het doorwerken van onjuiste beeldvorming in politiek en bestuur kan de agrarische ondernemers flink dwars zitten. Dit kun je vooral tegengaan door proactief te communiceren met de buitenwereld over wat je zelf doet.
Uit diezelfde Edelman Trust Barometer komt ook naar voren dat het vertrouwen in zegspersonen sterk verschilt: 60% heeft vertrouwen in ‘iemand net als jijzelf’ als in ‘experts’, 43% heeft vertrouwen in medewerkers en slechts 37% in de directeur. Terwijl de medewerker van het bedrijf van diezelfde directeur 48% scoort, ook hoger dus dan de zegspersoon van een maatschappelijke organisatie. Belangrijk dus om bij jezelf te blijven in de communicatie naar buiten. Als je andere (binnen, maar vooral ook buiten de sector) vertelt over hoe je bezig bent op je varkensbedrijf, zonder opsmuk of wat dan ook, dan ervaart de ander dat meestal als een authentiek verhaal. Dan denkt de luisteraar: “Dat is hetzelfde als wat ik aan het doen ben: zorgen voor brood op de plank voor mij en mijn gezin. Daar is niets mis mee, dat doe ik zelf ook.”
Deze blog is 7 december geplaatst op Varkens.nl.
Neem voor meer informatie contact op met Gé Backus (g.backus@connectingagriandfood.nl / 06 53 72 49 43).
In het kader van het project 'Proeftuinen Regeneratieve Landbouw Noord-Holland' hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan innovatieve landbouwpraktijken...
Lees verderIn de Nederlandse varkenshouderij komt het couperen van varkensstaarten nog regelmatig voor. Echter, door de toenemende aandacht voor dierenwelzijn en...
Lees verder
De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.