Vertrouwen Nederlandse burger
Maar we moeten het ook niet overschatten. Voor Nederland bekijk ik de recente cijfers van de Edelman Trust Barometer, een tool waarmee veel organisaties bijhouden hoe het is gesteld met het vertrouwen van de Nederlandse burger in maatschappelijke organisaties, overheden, media en bedrijven. Hier is te zien dat het vertrouwen van de Nederlandse burger in de media 54%, in overheden 51%, in maatschappelijke organisaties 46% en in het bedrijfsleven 60% is. Dit zijn relatief lage percentages. Volgens mij hebben mensen best wel door dat veel berichten vanuit een zeker belang de wereld in worden gestuurd.
Proactief communiceren
Hiermee wil ik niet zeggen dat het niet belangrijk is om aan de beeldvorming van de sector te blijven werken. Het doorwerken van onjuiste beeldvorming in politiek en bestuur kan de agrarische ondernemers flink dwars zitten. Dit kun je vooral tegengaan door proactief te communiceren met de buitenwereld over wat je zelf doet.
Blijf jezelf
Uit diezelfde Edelman Trust Barometer komt ook naar voren dat het vertrouwen in zegspersonen sterk verschilt: 60% heeft vertrouwen in ‘iemand net als jijzelf’ als in ‘experts’, 43% heeft vertrouwen in medewerkers en slechts 37% in de directeur. Terwijl de medewerker van het bedrijf van diezelfde directeur 48% scoort, ook hoger dus dan de zegspersoon van een maatschappelijke organisatie. Belangrijk dus om bij jezelf te blijven in de communicatie naar buiten. Als je andere (binnen, maar vooral ook buiten de sector) vertelt over hoe je bezig bent op je varkensbedrijf, zonder opsmuk of wat dan ook, dan ervaart de ander dat meestal als een authentiek verhaal. Dan denkt de luisteraar: “Dat is hetzelfde als wat ik aan het doen ben: zorgen voor brood op de plank voor mij en mijn gezin. Daar is niets mis mee, dat doe ik zelf ook.”
Deze blog is 7 december geplaatst op Varkens.nl.
Neem voor meer informatie contact op met Gé Backus (g.backus@connectingagriandfood.nl / 06 53 72 49 43).