“Tijdens de bedrijfsbezoeken letten we op zaken als; hoe gaat de boer om met natuur en landschap, hoe communiceert de boer met de maatschappij en welke innovaties worden er toegepast. Elke genomineerde had hierin zijn/haar eigen sterke punten.”
Samenwerking staat centraal bij familie Ten Kate
Zo staat bij winnaar, familie Ten Kate, samenwerking en vertrouwen centraal in het bedrijf. Met melkkoeien, varkens en akkerbouw wordt er veel werk uitbesteed. Ze betrekken hun omgeving nauw bij hun activiteiten met een zichtstal, lokaal afzetten van vlees en zijn ze bezig met het plaatsen van een monomestvergister om het dorp van groengas te voorzien.
Duidelijke missie bij familie De Vor
Bij familie De Vor uit Utrecht is de missie duidelijk; informeren van het publiek over natuur en landschapsbeheer. De stad naar het plattenland brengen is hun droom. Jaarlijks trekken ze hiermee duizenden bezoekers die een rondleiding krijgen op het bedrijf. Ook pionieren ze graag en zijn ze gestart met een proeftuin avocado’s.
Kansen zien bij de familie Tomesen
Bezoekers op het erf is ook een belangrijk onderdeel bij de familie Tomesen, die met 3.000 bezoekers per week hun eieren onder andere afzetten in de omgeving. Het familiebedrijf heeft onlangs, voor hun 100-jarige bestaan, het predicaat hofleverancier aangevraagd en gekregen. Ze zien volop kansen voor groei in de toekomst.
Eigenlijk kent deze verkiezing alleen maar winnaars. “Allemaal unieke bedrijven die je laten voelen hoe trots we mogen zijn op de agrarische sector” aldus Barry.