BoerenPerspectief ondersteunt boeren die blijven boeren
De Nederlandse landbouw staat voor grote uitdagingen, met nationale en Europese doelen op het gebied van stikstof, water, klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn...
Lees verderDonderdag 16 februari 2017 organiseerde DLV Advies een studiedag met als thema ‘Jongveeopfok in het buitenland’. Ruim 30 agrariërs lieten zich deze middag informeren over de mogelijkheden om te voldoen aan de GVE-regeling binnen het fosfaatreductieplan middels het exporteren van jongvee. Hierbij werd vooral over de mogelijkheden in Duitsland gesproken.
Na een introductie en toelichting op de aanstaande wetgeving door Niek Groot Wassink, adviseur rundvee bij DLV Advies, was het de beurt aan Appie Noordkamp namens de NVWA en Heleen Worm namens de GD om meer informatie over de (on)mogelijkheden betreffende export naar Duitsland te bespreken. Vragen vanuit de aanwezigen werden door hen beantwoord en zij gaven tips en tricks over hoe te werk te gaan bij export.
De wetgeving in Duitsland varieert per deelstaat, dit heeft tot gevolg dat ook de IBR-regelgeving varieert per deelstaat. De artikel 9 en 10 statussen werden nader toegelicht en de gevolgen hiervan besproken. Voor nadere informatie verwijst Noordkamp naar de website van NVWA.
Vanuit de aanwezigen waren veel vragen over de quarantainestal. Noordkamp heeft de vereisten betreffende onder andere afsluiting van de stal nader toegelicht en de controlemomenten zijn besproken. De systematiek van de quarantainestal is uitgebreid besproken en ook hier is meer informatie (onder andere een checklist) te vinden op de website van de NVWA.
Ook werden de transporteisen nader toegelicht. Wanneer de overbrugbare afstand minder dan 65 km is, moet het vervoermiddel geschikt zijn voor het transport. Dit mag de ondernemer dus zelf verzorgen indien hij of zij in het bezit is van een geschikte (verharde) laadplaatst. Het transport mag door een ieder worden uitgevoerd. Bij meer dan 65 km en minder dan 8 uur vervoer dient er een transportvergunning type 1 aanwezig te zijn. Wanneer het transport langer dan 8 uur duurt, dient er een transportvergunning type 2 aanwezig te zijn.
Vanuit de GD gaf Worm meer informatie over de diverse gezondheidsonderzoeken en de kosten hiervan. Er zit een grote variatie in de kosten door het verschil per land en of deelstaat. Ook geeft zij tips voor de aanwezigen waarop gelet kan worden bij uitbesteding naar het buitenland. Het is niet vanzelfsprekend dat de dieren op dezelfde wijze kunnen terugkeren naar Nederland zoals ze ook naar Duitsland zijn geëxporteerd.
Conclusie van deze middag is dat de mogelijkheden voor export zeker aanwezig zijn, echter, dit vergt een gedegen voorbereiding. Er moeten goede afspraken met het bedrijf in Duitsland worden gemaakt en let ook op de regelgeving welke in het buitenland geldt!
Wilt u meer weten over opfokken in het buitenland? Neem dan contact op met Niek Groot Wassink via 06 13 37 91 07 of n.grootwassink@dlvadvies.nl
De Nederlandse landbouw staat voor grote uitdagingen, met nationale en Europese doelen op het gebied van stikstof, water, klimaat, biodiversiteit, dierenwelzijn...
Lees verderVanaf 15 januari kunnen agrarisch ondernemers uit Overijssel subsidie aanvragen voor productieve investeringen die bijdragen aan biodiversiteit, waterbeheer...
Lees verder
De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.