De prijzenmonitor voor vers vlees en vleeswaren maakt de prijs af-boerderij (bron: Agrimatie), de inkoopprijs en de prijs die de consument betaalt (bron: supermarktketens) inzichtelijk. In de monitor mist nog de informatie van de slachterij. Gesprekken daarover bleven tot nu toe zonder succes. Bij eieren komen dezelfde drie prijscomponenten terug. Tussen de boerderij en de retailer bevinden zich nog de vijf pakstations. Hun prijs is direct gelieerd aan de prijs af-boerderij, zegt Van Balkom.
Ook bracht Connecting Agri & Food de brutomarge van de top vijf bij vers vlees, vleeswaren en eieren in beeld. De brutomarge geeft inzicht in de keten, zegt Van Balkom. Hij noemt dat het vertrekpunt voor meer strategische samenwerkingen. Ter illustratie haalt hij verse kipfilet aan. Kipfilet is met 72 procent van het volume en 76 procent van de omzet veruit het meest verkochte product. Terwijl de brutomarge op kipfilet met 23,6 procent in de top vijf het laagst is.
Superactueel
De voedselketen is georganiseerd op basis van een kostprijsstrategie. Maar dat verandert, geeft Van Balkom aan. Analoog aan de overgang naar 1 ster Beter Leven als basis voor pluimveevlees, zal die keten meer vraaggestuurd worden. Albert Heijn is daarin de voortrekker met de keten 'Beter voor kuiken, natuur en boer'. De gesprekken over welke vergoeding daarbij hoort voor de vleeskuikenhouders die zich aan deze keten verbinden, zijn in volle gang. Uit het meerjarige gemiddelde blijkt dat de opbrengstprijs van een kilo pluimveevlees rond de 85 cent ligt, terwijl de kostprijs 95 cent is.
Kostprijs-plus
Bij werken in ketenverband hoort een kostprijs-plussysteem. Daarbij zijn in de kiloprijs ook de meerkosten verrekend van extra investeringen en diensten die de vleeskuikenhouder levert. 'Partijen spreken prijssystemen af, in plaats van een prijs die tot stand komt via via handel. Dat geeft meer rust door de hele keten', stelt Van Balkom.
Veel veehouders zijn nog terughoudend als het gaat om dit type samenwerkingsverbanden, weet de maker van de monitor. Van Balkom begrijpt dat, maar het voordeel is dat vraag en aanbod in de keten beter op elkaar worden afgestemd. 'Dat zorgt voor extra marge die over de schakels kan worden verdeeld', stelt hij.
Supermarkten hanteren margestrategieën voor producten in de schappen. Die blijven leidend, aldus Van Balkom. 'Maar supermarkten willen zich ook graag onderscheiden. Concurreren op basis van duurzaamheid biedt meer perspectief dan concurreren op prijs.''
Dit artikel is in gewijzigde vorm overgenomen van Nieuwe Oogst, 18 december 2020
Bekijk de Prijzenmonitor
De meest recente versie van de Prijzenmonitor kippenvlees en eieren vindt up de website van Connecting Agri&Food.