Uitnodiging kennissessie 'Ondernemen met natuurinclusieve zuivel'

Publicatiedatum: 19 maart 2024

Op 5 april 2024 wordt in Aalten de kennissessie ‘Ondernemen met natuurinclusieve zuivel’ gehouden. Deze bijeenkomst is een vervolg op de eerste Gelderse natuurinclusieve landbouwdag en gericht op het ontdekken van duurzame toekomstperspectieven voor melkveehouders in de Achterhoek.

Melkveehouders staan voor onzekere tijden. Nieuwe wet- en regelgeving verhogen de kosten en leiden tot extensivering. Ook is het zeker dat er steeds meer verschillende melkstromen komen - gericht op meer natuur, milieu en dierenwelzijn. Hoe kiezen boeren strategisch voor het juiste verdienmodel? Focussen op kostenefficiëntie en groei, een specifieke melkstroom selecteren voor samenwerking en extra inkomsten, of het heft in eigen handen nemen door melk zelf te vermarkten.

Tijd voor langetermijnkeuzes

Welke strategie past bij de onderneming om bij te dragen aan natuur, landschap en biodiversiteit én daar winst mee te maken? Ontdek het in de kennissessie 'Ondernemen met natuurinclusieve zuivel', waar zowel theorie als praktijk van zuivelconcepten aan bod komen. Deze sessie, georganiseerd door DLV Advies en True Food Projects in samenwerking met de Rabobank, richt zich op afzetkansen en ketensamenwerking voor Achterhoekse melkveehouders. Onderstrepend dat de juiste strategie persoonlijk is en moet leiden tot het vinden van de juiste marktpartner.

Voor wie?

Deze kennissessie is exclusief voor melkveehouders in de Achterhoek. Een unieke kans om te leren, te netwerken en strategische keuzes te maken voor de toekomst van uw onderneming.

Programma:

Gezamelijke aftrap:

Een inspirerende start van de dag met inzicht in de laatste ontwikkelingen binnen duurzamere melkstromen met deskundige sprekers:
- Klaas de Jong, COO van Royal A-ware, deelt zijn visie op duurzamere melkstromen, inclusief de kansen en uitdagingen die hierbij komen kijken.
- Adriaan Dubbeldam van DLV Advies belicht het belang van strategisch ondernemerschap en het benutten van natuurinclusief voor de marktvraag.
- Maurits Steverink van True Food Projects verkent diverse zuivelconcepten, ketensamenwerking en afzetmarkten voor natuurinclusieve zuivel.

Panelgesprek met ondernemers:

Luister naar ervaren melkveehouders die hun overwegingen delen voor het kiezen van een specifieke melkstroom en hoe natuurinclusiviteit hierin een rol speelt.
- Rint de Jong is bestuurslid van coöperatie Rouveen en eigenaar van twee biologische melkveebedrijven en een conventionele akkerbouwonderneming. Hij werkt mee aan het biologische kaasconcept van de Lidl.
- Kees Schutte heeft zijn eigen plek in de supermarkt veroverd met het merk Boer Kees bij Jumbo, Plus en Albert Heijn. Hij heeft hiervoor het 2 sterren Beter Leven Keurmerk ontvangen.

Gezamelijke lunch

Verdiepende sessie:
Duik in de ketenconcepten en natuurinclusieve criteria met DLV Advies.

Gezamelijke afsluiting:
Een moment om te netwerken met collega-melkveelhouders en te reflecteren op de inzichten van deze dag.


Locatie

  • Datum: vrijdag 5 april Tijd: 10.15 – 14.15 uur (inclusief lunch)
  • Locatie: Suzie's Farm, Loohuisweg 5, 7121 JL Aalten

Aanmelden

Mis deze kans niet om deel te nemen aan een dag vol inzichten en inspiratie. Aanmelden is verplicht en kan tot en met 27 maart 2024 via deze website.

Op welke manier inspelen op rotatieverplichting met rustgewassen?

In het kader van het project Tegearre Underfine vond op 30 augustus een veldbijeenkomst plaats waarin uitgebreid werd stilgestaan bij proeven met alternatieven...

Lees verder

Kennissessies Doelsturing & Bodem

Op donderdag 12 september van 13.00 tot 17.30 uur organiseert de thematafel Doelsturing & Bodem, vanuit de Versnellingsaanpak in samenwerking met Innovatie...

Lees verder

Meer nieuws

Wilt u onze nieuwsbrief ontvangen?


De nieuwsbrief van DLV Advies wordt een keer per maand verstuurd met de meest interessante en actuele ontwikkelingen in de agrarische sector. Incidenteel kunt u nieuws en informatie ontvangen in een extra nieuwsbrief. Uw persoonsgegevens worden conform onze privacyverklaring verwerkt.

* verplichte velden