Boeren verbinden met burgers via sociale media

Publicatiedatum: 08-11-2017

Wat zijn de motivaties, ervaringen en strategieën van boeren om sociale media te gebruiken om een connectie te maken met burgers? Hier heeft studente Rianne van Zandbrink van Wageningen University & Research een thesis over geschreven. Connecting Agri & Food, dochterorganisatie van DLV Advies, was betrokken bij het opstarten van deze thesis.

Facebook en Twitter

In het onderzoek heeft Rianne van Zandbrink diverse boeren geïnterviewd. De geïnterviewde boeren (vijf melkveehouders, een varkenshouder en een geitenhouder) vinden het met name leuk om sociale media in te zetten om de connectie met de burger terug te krijgen. Bovendien ervaren en concluderen zij op basis van reacties van burgers, dat burgers het ook leuk vinden om boeren en hun bedrijven op deze manier te volgen. Het gebruik van sociale media heeft als voordeel dat het veel mensen kan bereiken en om die reden is het ook een goed medium om te communiceren met de burger, mits het op de juiste manier wordt ingezet. De agrariërs die zowel een Facebookpagina als een Twitteraccount hebben, hebben ervaren dat zij veel meer burgers kunnen bereiken via hun Facebookpagina dan via hun Twitteraccount. Zij beschrijven Twitter als een zeer agrarisch platform waar vooral andere agrariërs actief zijn. Op Facebook bereiken zij juist de burger. Dit zijn vooral burgers uit hun eigen omgeving. 

Motivatie gebruik sociale media

De geïnterviewde boeren noemen verschillende motivaties om sociale media te gebruiken: het promoten van de sector, het informeren van de burger, het creëren van goodwill, het inzetten bij uitbreiding van het bedrijf en iets te zeggen hebben als de gemeente nieuwe plannen heeft. Maar ook het plezier hebben van het gebruik van sociale media blijkt van belang bij het voortzetten van het gebruik van sociale media. 

Op de hoogte

Op basis van eigen ervaringen en de eigenschappen van de platformen, in dit geval Twitter en Facebook, gebruiken boeren verschillende strategieën. Twitter blijkt een platform waar vooral veel boeren actief zijn en daar kennis met elkaar delen. Veel boeren gebruiken het dan ook om op de hoogte te blijven van wat er gebeurt in de agrarische sector. Op Facebook bereiken de boeren een heel andere doelgroep.

Transparantie

Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food: “In deze thesis zie ik terug dat transparantie richting de burgers voor boeren een belangrijke waarde kan hebben. Deze boeren stellen zich open op en geven een inkijk in het dagelijks leven op en rond het erf en in de stal. Dat is gedurfd, want je hebt weinig invloed op hoe de burger de berichtgeving interpreteert en deze vertaalt naar de omgeving. De boeren laten zien waar hun hart ligt: bij de dieren op het bedrijf.”

Meer informatie

Klik op de link voor de samenvatting van de thesis van Rianne van Zandbrink.

Neem voor meer informatie contact op met Gé Backus (g.backus@connectingagriandfood.nl / 06 53 72 49 43).

Zelf mest exporteren kan, maar is nu nog (te) duur
ISDE 2025: subsidie windmolens meer dan verdubbeld
Intrekking ongebruikte stikstofruimte: een paniekmaatregel zonder duurzame impact
Grip op marktschommelingen door voerwinstprognoses melkveehouderij
Energiebesparingsplicht: wees voorbereid op controles omgevingsdienst
Deadline definitieve aanvraag GLB 2 december
Veranderingen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) voor dieselolietanks
Subsidie Productieve investeringen voor bedrijfsmodernisering in Flevoland, Overijssel en Zeeland opent per 6 november 2024
Onafhankelijke begeleiding onmisbaar bij aanschaf accu