Fosfaatrechten een feit in 2018

Publicatiedatum: 08-12-2016

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van het fosfaatrechtenstelsel in 2018.
Een Kamermeerderheid steunde het wetsvoorstel, waarbij melkveehouders per 2018 fosfaatrechten krijgen toebedeeld om de fosfaatproductie te beperken. De melkveehouders worden bij de invoering van de rechten vooraf gekort op het aantal rechten, om zo weer onder het fosfaatplafond te komen. Het stelsel treedt echter pas in werking als Brussel voor de periode 2018-2021 een nieuwe derogatie verleent. 

Grondgebonden bedrijf ontzien

De Tweede Kamer heeft ingestemd met een voorstel om grondgebonden melkveebedrijven te ontzien bij de generieke korting. Bedrijven met een beperkt fosfaatoverschot worden beperkt gekort, tot ze grondgebonden zijn. Voor de intensieve bedrijven is een korting van ongeveer 10% op hun veestapel te verwachten. Niet-grondgebonden biologische bedrijven worden niet ontzien.
De mogelijkheid om via het wetsvoorstel ook te kunnen korten op varkens- en pluimveerechten wordt geschrapt. 

Deskundigencommissie knelgevallenregeling

Er komt meer ruimte voor een knelgevallenregeling, waarschijnlijk onder andere voor bedrijven die vóór 2 juli 2015 onomkeerbare financiële verplichtingen zijn aangegaan. Een adviescommissie moet gaan bekijken of individuele gevallen in aanmerking komen voor deze knelgevallenregeling. Verder wordt toegewerkt naar een einddatum, het voorstel hierbij is 2023. Hierdoor wordt fiscale afschrijving van de rechten mogelijk.  
De Kamer stemde ook in met het gebruik van de kringloopwijzer, waardoor fosfaatefficiëntie beloond wordt, en het schrappen van duurzaamheid en dierenwelzijn als criteria voor het krijgen van fosfaatrechten uit de fosfaatbank. Ook komt er een regeling die een oplossing moet bieden voor het verdelen van fosfaatrechten bij uitgeschaard vee op de peildatum van 2 juli 2015.

Grondgebonden groei

De Kamer stemde ook in met de wet grondgebonden groei melkveehouderij. Bij deze wet werd ook groen licht gegeven voor het gebruik van voer-mestcontracten om regionale kringlopen te sluiten. Dit moet eraan bijdragen dat melkveehouders met een fosfaatoverschot dit kunnen plaatsen bij andere (akkerbouw)bedrijven.

Fosfaatreductieplan 2017 baart zorgen

Fosfaatreductie moet al plaatsvinden in 2017. Het noodplan, met daarin drie pijlers waarmee de fosfaatproductie in 2017 al omlaag moet worden gebracht, baart politici zorgen. Een aantal zuivelbedrijven hebben al aangegeven dat ze af willen haken. 

Het nood-zuivelplan geldt voor één jaar en stelt  bedrijven voor de keuze te reduceren in GVE of melkproductie. Bedrijven die door willen gaan moeten kiezen voor een GVE-reductie van het aantal GVE op peildatum 2 juli 2015 min 4% of een melkreductie van 4% over de gemiddelde melkproductie van 2015. Indien een ondernemer niet onder deze norm van -4% blijft  dan krijgt hij/zij een korting op zijn/haar melkprijs van 90% op de te veel geleverde melk.
De stoppersregeling is de tweede pijler waarmee bedrijven die besluiten te stoppen met het houden van melkvee kunnen meedoen aan een opkoopregeling. 

Onzekerheid over uitvoer

In de sector is er weinig vertrouwen dat de fosfaatreductie door zuivelondernemingen goed tot uitvoer wordt gebracht. Is het juridisch haalbaar dit plan in 2017 door te zetten? En belangrijk is om te weten of Brussel akkoord gaat met dit plan om derogatie in 2017 te redden. De kans is groot dat er geen derogatie in 2017 komt als dit plan niet wordt doorgevoerd. Ondertussen hebben een aantal zuivelbedrijven aangegeven afstand te nemen van het pakket maatregelen binnen het fosfaatreductieplan. Wat is de consequentie hiervan? Zij geven een duidelijk signaal af zij het niet eens zijn met dit noodplan. Er is veel onduidelijkheid omtrent de algemeen verbindende verklaring welke nodig is om het plan te laten slagen. 

Baat bij zekerheid

Grote onzekerheid heerst nu al te lang in de sector. Bedrijven verlangen zekerheid zodat zij keuzes kunnen maken en actie kunnen ondernemen. De wil om het beoogde doel van fosfaatreductie te behalen is er zeker, maar de wispelturigheid van de politiek maakt de ondernemers onzeker en zet de sector op slot. Het duurt te lang voordat de contouren van de uiteindelijke wet zichtbaar worden. De mist van onzekerheid moet snel optrekken. 

Onze adviseurs houden u op de hoogte zodra er meer duidelijkheid over de maatregelen is. 

Heeft u vragen over wat de ontwikkelingen voor uw situatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met Niek Groot Wassink, financieel adviseur rundvee, of Janneke Straver, adviseur mest. 

Zie hier ook de eerdere berichtgeving over het fosfaatrechtenstelsel. 

Monomestvergisting kansrijk, maar dringend behoefte aan meer beleidsruimte
BoerenPerspectief ondersteunt boeren die blijven boeren
Rechter bepaalt: intern salderen afgelopen 5 jaar alsnog vergunningplichtig
Stoppen met couperen van varkensstaarten: Samen naar een toekomstbestendige varkenshouderij
Landelijke basis voor provinciale opkoopregelingen
Gelderland volgt Noord-Brabant met intrekken latente stikstofruimte
Van co-vergister naar groengasinstallatie: Ervaringen van familie Ubbels
Vergisting: ‘binnen enkele jaren los met de eerste clusters’
Plannen voor privéstal uitgegroeid tot luxe trainingsaccommodatie