Nieuwsarchief
MER-traject steeds vaker verplicht
Veel grote bedrijfsontwikkelingen passen niet binnen het bestaande bestemmingsplan. De gemeente kan dan twee wegen bewandelen. Of het bestemmingsplan moet gewijzigd worden waarna de vergunningen aangevraagd kunnen worden. Óf het bestemmingsplan blijft gelijk, en de ondernemer krijgt vrijstelling voor de vergunning.
Veel grote bedrijfsontwikkelingen passen niet binnen het bestaande bestemmingsplan. De gemeente kan dan twee wegen bewandelen. Of het bestemmingsplan moet gewijzigd worden waarna de vergunningen aangevraagd kunnen worden. Óf het bestemmingsplan blijft gelijk, en de ondernemer krijgt vrijstelling voor de vergunning. Dit laatste wordt een ‘buitenplanse afwijking’ genoemd.
In het verleden werd in het bestemmingsplan ruimte opgenomen voor toekomstige ontwikkelingen. Bij uitbreiding werd een vrijstelling voor de vergunning gegeven. In de huidige regelgeving is dit vaak niet meer mogelijk. De natuurwetgeving is er gericht te kijken naar het eerstvolgende bouwproject. Een bestemmingsplan maakt dan in de praktijk niet meer mogelijk dan een omgevingsvergunningaanvraag met buitenplanse afwijking.
Daardoor kiezen gemeentes steeds vaker voor een bestemmingsplanwijziging. Daarbij is een milieueffectrapportage (MER) verplicht. De MER brengt de (milieu)gevolgen van het project in beeld. Het helpt de gemeente bij het nemen van besluiten.
Een MER kost vaak veel tijd en geld. Er moeten uitgebreide rapporten geschreven worden en de procedure duurt vaak lang. Het verplichte advies van de commissie voor de MER kost in 2015 € 11.500,-.
Het is dus van groot belang de juiste weg te kiezen om uw bouwproject vergund te krijgen. DLV heeft veel ervaring met deze uitdagende trajecten en helpt u graag verder.