Mogelijk streep door stoppersregeling MGA-2

Publicatiedatum: 03-09-2022

Veehouders die overwegen te stoppen met hun bedrijf kunnen in aanmerking komen voor twee regelingen:

  1. de Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv) en
  2. de tweede ronde van de maatregel gerichte aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden (MGA-2).

Beide regelingen zijn op vrijwillige basis. Echter, dreigt er nu een streep te gaan door de MGA-2 regeling.

In de eerste ronde van de Maatregel Gerichte Opkoop is inmiddels een eerste bedrijf gekocht. De gemeente Oisterwijk en de provincie Noord-Brabant kopen een varkenshouderij met een grote uitstoot op de natuurgebieden Kampina en de Oisterwijkse vennen. Er wordt € 2,5 miljoen betaald voor dit varkensbedrijf. De ondernemers slopen hun stallen en blijven op het erf wonen. De provincie was in gesprek met 30 piekbelasters. Daarvan zijn er nog acht over en het eerste bedrijf is dus nu gekocht.

Ongeoorloofde staatssteun

De ‘Maatregel Gerichte Aankoop en beëindiging veehouderijen nabij natuurgebieden tranche 2’ – de MGA-2 zou de lopende uitkoopregeling (MGO) vervangen. Beide regelingen, ook wel piekbelastersregelingen genoemd, zijn gericht op ondernemers met een bedrijf/locatie met een grote uitstoot op natuurgebieden.

De reden dat dit mogelijk niet doorgaat, is dat de regeling door Europa als ongeoorloofde staatssteun wordt gezien. In de eerste regeling was een ‘beroepsverbod’ opgenomen. Ondernemers die meedoen, mogen niet op een andere plek verder met hun bedrijf. 

In de nieuwe regeling hebben boeren wel de ruimte elders een agrarisch bedrijf te starten. Hierdoor kunnen zij zich in andere Europese landen vestigen en daarmee concurrentie vormen voor de lokale boeren. Dit verstoort de Europese markt en is daarom niet toegestaan.

Niet op één paard wedden

Omdat op korte termijn nog geen duidelijkheid verwacht wordt, is de sluitingsdatum van de lopende MGO-regeling verschoven naar december 2022. Voor bedrijven die zowel voor de Lbv als voor de piekbelastersregeling in aanmerking komen, blijft het advies om voor beide in te schrijven.

Dit geeft je als ondernemer langer de tijd om te beslissen. Je kunt van beide regelingen dan het financiële voorstel afwachten en op basis daarvan je besluit nemen. Bovendien zijn er geen kosten verbonden aan de inschrijving, dus dat geeft geen belemmering.

Zelf mest exporteren kan, maar is nu nog (te) duur
ISDE 2025: subsidie windmolens meer dan verdubbeld
Intrekking ongebruikte stikstofruimte: een paniekmaatregel zonder duurzame impact
Grip op marktschommelingen door voerwinstprognoses melkveehouderij
Energiebesparingsplicht: wees voorbereid op controles omgevingsdienst
Deadline definitieve aanvraag GLB 2 december
Veranderingen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) voor dieselolietanks
Subsidie Productieve investeringen voor bedrijfsmodernisering in Flevoland, Overijssel en Zeeland opent per 6 november 2024
Onafhankelijke begeleiding onmisbaar bij aanschaf accu