Nieuwsarchief
Tweede locatie mag geen last worden
Als de thuislocatie te klein wordt komt de aankoop van een tweede locatie in beeld. Locatie, ondernemer en rendement van de totale bedrijfsvoering bepalen het succes van deze aankoop. Wie koopt om alleen dieraantallen te vergroten, kan weleens bedrogen uitkomen.
Bedrijven met meerdere locaties of zogenaamde multisiteproductie; ze zijn tegenwoordig geen uitzondering meer. Ook familiebedrijven lopen tegen de grenzen van groei. Uitbreiding op de thuislocatie is als gevolg van ruimtelijke ordening of milieuwetgeving niet meer vanzelfsprekend, waardoor het investeren in een tweede locatie als reële optie gezien wordt. Schattingen over het aantal bedrijven met meerdere locaties lopen uiteen van 50 procent van de toekomstgerichte bedrijven tot 20 procent van het totale aantal bedrijven in Nederland.
Kwaliteit ondernemer
Wie overweegt een tweede locatie te kopen, moet er wel rekening mee houden dat de locatie niet meteen rendeert. Volgens Marco Hol (DLV Advies) is de aanloopperiode zo’n 1,5 jaar. “Vaak zijn de locaties gedateerd, dus moet er achterstallig onderhoud plaatsvinden. Dat vraagt een investering.” Hol heeft ervaren dat de varkenshouders die succesvol een tweede locatie exploiteren niet per definitie de varkenshouders zijn die de meeste biggen per zeug spenen of de beste groeiprestaties leveren. “Het zijn ondernemers die hun in en verkoopmanagement goed op orde hebben en dat kunstje op een tweede locatie kunnen kopiëren. Het evenaren van uitstekende technische resultaten op een tweede locatie is een stuk moeilijker.”
Rendabiliteit
De rendabiliteit van de tweede locatie valt of staat met het aanwezige personeel, vertelt Hol. “Een goede bedrijfsleider kan geld verdienen voor de eigenaar, maar moet ook een goed salaris geboden worden. Als je een vleesvarkensbedrijf hebt met 4.000 vleesvarkens, maar de bedrijfsleider is in staat om er 5.500 of 6.000 te verzorgen, dan moet je dat ook waarderen in salaris.” Een valkuil noemt Hol het aannemen van de vorige eigenaar van het bedrijf, vooral als het een gedwongen verkoop is. “Er is een reden waarom deze persoon het niet gered heeft als ondernemer. Maar ook als het een vrijwillige verkoop betreft moet je oppassen. Iemand die zijn hele leven zelfstandig ondernemer geweest is, laat zich op zijn voormalige bedrijf geen andere werkwijze opdringen.”
Locatie
Hol: “Nieuwvestiging is nagenoeg onmogelijk, zeker voor vleesvarkens. Vooral in Brabant wordt de kostprijs gigantisch verhoogd door bovenwettelijke regelgeving, waardoor groeiambities eigenlijk alleen nog maar gerealiseerd kunnen worden door een extra locatie te verwerven.”
Lees het volledige artikel in Varkensbedrijf, januari 2018.