Verschillen piekbelastersregeling en Lbv

Publicatiedatum: 14-12-2021

De piekbelastersregeling oftewel Maatregel Gerichte Opkoop en Landelijke Beëindigingsregeling Veehouderijlocaties (Lbv) zijn beide gericht op ondernemers met een bedrijf(slocatie) met een grote uitstoot op natuurgebieden. In dit artikel de belangrijkste verschillen tussen de regelingen op een rij. 

Om stikstofemissie te reduceren heeft de overheid verschillende regelingen opgezet binnen de agrarische sector. Een deel is gericht op innovatie en een deel op stoppen en omschakelen. De piekbelastersregeling en de Lbv zijn beide gericht op stoppen (of in het geval van Lbv ook verplaatsen). Toch zijn er veel verschillen. De belangrijkste verschillen staan in onderstaande tabel. 

Stoppen en/ of verplaatsen met financiële regeling

 

Piekbelastersregeling (MGO)

Lbv

Wie

Veehouderijen, ook zonder productierechten zoals:

  • Geitenhouderijen
  • Vleeskalverhouderijen

Veehouderijen met productierechten:

  • Melkveebedrijven
  • Varkensbedrijven
  • Pluimveebedrijven

Verwachte

Voorwaarden

Actieve bedrijven die

  • Een uitstoot van gemiddeld minimaal 2 mol stikstof per hectare per jaar hebben op het nabijgelegen N2000-gebied.
  • Verplicht stoppen met veehouderij en niet mogelijk om elders vee te houden (beroepsverbod)

 

Actieve bedrijven die

  • ook de afgelopen 5 jaar actief zijn geweest
  • niet deelnemen aan een andere stoppersregeling
  • voldoen aan besluit huisvesting
  • een nader te bepalen minimale depositie op stikstofgevoelige N2000-gebieden
  • Verplicht stoppen met veehouderij-activiteiten op de locatie waarmee deelgenomen wordt aan de regeling. (Geen beroepsverbod).

Openstelling

Naar verwachting januari 2022

Naar verwachting augustus 2022.

Aanmelding

Provincie

RVO

Vergoeding

  • Taxatiewaarde, waarbij grond een optie is.
  • 65% van de gecorrigeerde vervangingswaarde van de stallen en marktwaarde van de productierechten.
  • Grondverkoop is een optie

Budget

  • 483 miljoen euro
  • 1e trance 2022/2023 720 miljoen
  • 2e trance 2024 250 miljoen
  • Bij overtekening van de regeling zullen bedrijven met de hoogste depositie voorrang krijgen.

Wanneer je als bedrijf aan de voorwaarden van beide regelingen voldoet kan het slim zijn om je voor beide in te schrijven. Adviseur Marco Hol zegt hierover: “Dit geeft je langer de tijd om te beslissen. Je kunt van beide regelingen dan het financiële voorstel afwachten en op basis daarvan je besluit nemen. Bovendien zijn er geen kosten verbonden aan het inschrijven zelf, dus dat geeft geen belemmering.”

Gratis informatieservice

Wilt u op de hoogte gehouden worden van relevante ontwikkelingen over de stoppersregelingen? Laat hieronder uw gegevens achter. 

* verplichte velden

 

 

Monomestvergisting kansrijk, maar dringend behoefte aan meer beleidsruimte
BoerenPerspectief ondersteunt boeren die blijven boeren
Rechter bepaalt: intern salderen afgelopen 5 jaar alsnog vergunningplichtig
Stoppen met couperen van varkensstaarten: Samen naar een toekomstbestendige varkenshouderij
Landelijke basis voor provinciale opkoopregelingen
Gelderland volgt Noord-Brabant met intrekken latente stikstofruimte
Van co-vergister naar groengasinstallatie: Ervaringen van familie Ubbels
Vergisting: ‘binnen enkele jaren los met de eerste clusters’
Plannen voor privéstal uitgegroeid tot luxe trainingsaccommodatie