Verschillende consumenten

Publicatiedatum: 14-09-2016

Recent voerde Gé Backus, directeur van Connecting Agri & Food, dochteronderneming van DLV Advies, twee gesprekken met groepen van zes consumenten. Zij spraken over eten, boodschappen doen, wat de consumenten belangrijk vinden en waar zij op letten. Dit deed hij om de behoeften van consumenten ten aanzien van streekproducten in beeld te brengen. Hier kwamen een aantal interessante zaken in naar voren. In de blog, die ook verschenen is op Varkens.nl, beschrijft hij de gesprekken.

 

De supermarktklanten die aan de gesprekken deelnamen deden meestal een en soms twee keer in de week boodschappen. Veel klanten kijken naar de aanbiedingen, maar hebben toch vooral hun vaste producten. Ook laat men zich door de folder leiden. Veel klanten kijken naar prijs, kwaliteit, bereidingsgemak en houdbaarheidsdatums. 

Prijs

De betaalbaarheid van de producten voert de boventoon bij de keuze. Klanten denken verschillend over het effect van de prijs op het wel en wee van de veehouder. De een geeft er niets om, terwijl een ander zegt met de boeren te doen hebben. Een consument merkt op: “Ik denk er over na, maar vind niet dat ik als consument dat probleem van die arme varkensboeren moet oplossen. Als enige kan ik dat niet. Iets maakt dat de boer minder krijgt, terwijl mijn prijs gelijk blijft. Het is dus niet het probleem van de consument. Hier moet een structurelere oplossing voor komen.”

Smaak en kwaliteit

Bij kwaliteit let men sterk op hoe het product er uit ziet. ”Mij maakt het niet uit waar een varken vandaan komt. Het lapje vlees moet er goed uit zien,” zo zei een andere consument. Als het product uit de buurt komt, hebben een aantal klanten het idee dat het verser is. Uiteraard is de smaak ook belangrijk: “Want het moet wel goed zijn. Dan wil ik er ook voor betalen,”  zo is de redenatie.

Productbeleving

Ook de beleving bij het streekproduct speelt bij een deel van de consumenten een rol. Zo spreekt een gezicht bij een product, bijvoorbeeld in de folder, aan. Het persoonlijke verhaal kan de consument bij twijfel over de streep trekken.
Consumenten verschillen in hun opvattingen over eten en boodschappen doen. Toch is er wel degelijk een rode draad uit deze reacties op te maken. Betaalbaarheid, uiterlijk van het vlees, aantrekkelijkheid van de verpakking zijn belangrijk. Smaak vinden ze ook belangrijk, maar dat kunnen ze niet zien aan het product in de winkel. En voor een deel van de consumenten is het verhaal en de beleving bij het product ook belangrijk.

Lees de complete blog zoals 12 september jl. geplaatst op de website van Varkens.nl. Of neem voor meer informatie contact op met Gé Backus.

Zelf mest exporteren kan, maar is nu nog (te) duur
ISDE 2025: subsidie windmolens meer dan verdubbeld
Intrekking ongebruikte stikstofruimte: een paniekmaatregel zonder duurzame impact
Grip op marktschommelingen door voerwinstprognoses melkveehouderij
Energiebesparingsplicht: wees voorbereid op controles omgevingsdienst
Deadline definitieve aanvraag GLB 2 december
Veranderingen in het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) voor dieselolietanks
Subsidie Productieve investeringen voor bedrijfsmodernisering in Flevoland, Overijssel en Zeeland opent per 6 november 2024
Onafhankelijke begeleiding onmisbaar bij aanschaf accu