Nieuwsarchief
Vlees met een verhaal valt in de smaak
Eenvoudig is het niet, maar iedereen die is betrokken bij het vermarkten van een varkensvleesconcept is ervan overtuigd dat de markt daarvoor kansrijk is. De markt voor onderscheidende varkensvleesproducten groeit sneller dan het aanbod. Dat besef begint onder varkenshouders heel langzaam door te dringen.
Het zijn zowel ambachtelijke slagers die op zoek zijn naar onderscheidend varkensvlees, als supermarkten. Bij de slager liggen de kwaliteitseisen hoger dan bij de supermarkt omdat zij duurder zijn, legt Gé Backus uit, directeur van Connecting Agri & Food.
Het vlees in slagerswinkels dient er extra mooi uit te zien en perfect te smaken. De kwaliteit mag tijdens de bereiding ook niet achteruitgaan. Omdat slagers lokaal werken, is herkomst van het vlees ook een logisch verkoopargument. Vlees dat in Nederland is geproduceerd en verwerkt, liefst met de foto van de boeren er bij, doet het goed. Backus: “Een consument heeft meer vertrouwen in een persoon dan in een certificaat.” Dat wil niet zeggen dat een certificaat geen waarde heeft. Het Beter Leven-label van de Dierenbescherming geeft consumenten vertrouwen in het product. Keurslager Klement weet daarvan.
Bij supermarkten is net zo goed behoefte aan meer onderscheidend product. Dat komt omdat hun vleesassortiment afgelopen jaren steeds meer op elkaar gaat lijken, zegt Backus. Franchisers kiezen soms lokaal product. Op formuleniveau is 1 ster Beter Leven bij iedere supermarktketen redelijk ingeburgerd. Backus: “De markt van 3 sterren Beter Leven-vlees is erg beperkt door de relatief hoge prijs. Van 2 sterren Beter Leven-vlees is het aanbod nog erg klein. Supermarkten concurreren daarom sterk op prijs.”
Voldoende volume
Slagers zijn een logische doelgroep om een nieuw concept in de markt te zetten. Dat is ook de ervaring van Cor van Doorn. Hij is mede-eigenaar van Frievar-trade, dat de afzet doet voor het producentencollectief Frievar. De Frievar-keten brengt sinds de introductie van haar Gaasterlander Kruidenvarken, oktober vorig jaar, twee merken op de markt. Het andere merk dat al enige jaren bestaat, heet Friberne.
Van Doorn is blij met de afzet aan slagers. Bij slagers lukt het hen een kleine meerprijs te beuren van circa 15%. Niettemin wil Frievar-trade aan supermarkten gaan leveren. Van Doorn: “Het is noodzakelijk dat Frievar op termijn aan supermarkten gaat leveren. Anders blijven we te klein.” Cijfers onderbouwen zijn bewering. Volgens de statistieken wordt in Nederland jaarlijks zo’n 900.000 ton varkensvlees geconsumeerd. Daarvan wordt minstens drie kwart via de supermarkt verkocht.
Ingang vinden bij supermarkten is niet eenvoudig. “De koek is verdeeld”, betoogt Van Doorn. Desondanks gaat hij er voor. De Frievar-keten heeft met de introductie van hun blockchain-techniek vorig jaar een belangrijke stap gezet om bij supers in beeld te komen, meent Van Doorn. Met blockchain kunnen zij afnemers keiharde garanties bieden over hun product. Alle handelingen en leveranties in de keten liggen digitaal en onherroepelijk vast. Dat resulteert uiteindelijk in een vleespaspoort. Met blockchain kan Frievar, garanties over product geven, eigen processen optimaliseren en tenslotte ook de financiering en afrekening in de keten anders organiseren.
Klantgericht denken
Het opzetten en aantrekkelijk houden van een varkensvleesconcept is een vak apart. De eindafnemer wil in de eerste plaats lekker vlees dat er ook smakelijk uitziet. Ketens als Frievar en Wroetvarken fokken of selecteren daarom hun eigen varkensgenetica en staan uitgebreid stil bij de varkensvoeding. Dat moet leiden tot heerlijk mals varkensvlees met bovengemiddeld veel intramusculair vet en minimaal dripverlies. Daar hoort tenslotte een goed verhaal bij, dat ook echt klopt. Het dierenwelzijn is een belangrijk verkoopargument. Volgen cijfers van Backus staat 15 tot 20% van de consumenten stil bij de wijze van houderij op de varkensbedrijven. Deze groep groeit. Als het vlees er lekker uitziet en consumenten zijn overtuigd dat het goed zit met het dierenwelzijn komt dat de smaakwaardering nog eens ten goede. Tussen de oren van de consument smaakt lekker vlees dus nóg lekkerder als het correct is geproduceerd.
De diverse concepten zoals in het overzicht staan vermeld, gaan ieder op hun eigen wijze om met de invulling van het concept. Wroetvarken kiest voor grotere groepen varkens in stro. Frievar focust sterk op gezonde varkens en minimaal gebruik van antibiotica en vaccin. Waar de keuze ook op valt, de kostprijs moet scherp zijn. Deelnemen aan een goed georganiseerde keten is de enige toekomst voor veel familiebedrijven, is de overtuiging van Van Doorn. Hun Gaasterlander Kruidenvarken doet het goed in de markt, betoogt hij. Met dit merk willen zij naar een meer vaste opbrengstprijs voor de boer, op basis van kostprijs. Bij stichting Wroetvarken wordt al met vaste prijs gewerkt, waarbij de boer een redelijk inkomen heeft.
Dit interview met Ge Backus is verschenen in vakblad Boerderij op 19 februari 2019.